Crowdsourcing - Sprinet.pl
Logowanie
Wyszukiwanie zaawansowane

Potrzebujesz pomocy ?

 

Problemy, które wydają się nas przerastać, można często rozwiązać w całkiem prosty sposób. Trzeba tylko zrobić pierwszy krok.

 

Zapraszamy do naszego działu Pomocy.

 

 

 

 

Jesteś tutaj: Strona główna CrowdsourcingArtykułyCrowdsourcing w służbie administracji publicznej

Artykuły

Crowdsourcing w służbie administracji publicznej

Zagadnienie crowdsourcingu jest zazwyczaj odbierane w dwojaki sposób. Jedni widzą w tym kolejny sposób posłużenia się tanią siłą roboczą do realizacji konkretnych celów, przy wykorzystaniu jak najmniejszych nakładów własnych, natomiast drudzy upatrują w tym nowoczesną formę przeprowadzania oraz osiągania wartościowych inicjatyw i projektów przez tłum, którym niejednokrotnie nie potrafią podołać wykwalifikowani pracownicy wewnętrzni konkretnej organizacji.

 

Według Erica von Hippela faktycznymi twórcami wielu nowych produktów i usług pojawiających się na rynku są przede wszystkim ich użytkownicy, nazywani przez Hippela „wiodącymi użytkownikami”. Według niego, wszelkie organizacje oraz instytucje, zarówno prywatne, jak i państwowe, powinny nawiązywać współpracę z użytkownikami wiodącymi w celu realizacji różnorakich przedsięwzięć, a także poznawania tendencji rozwojowych w poszczególnych dziedzinach społecznych, ekonomicznych czy kulturalnych.

 

Koncepcja Erica von Hippela powinna być zastosowana nie tylko przez przedsiębiorstwa i firmy korzystające z pomysłów oraz wiedzy użytkowników w celu stworzenia na potrzeby rynku optymalnego produktu czy usługi, ale także przez organizacje i instytucje użytku publicznego, których wizerunek w oczach otoczenia nie jest, co tu kryć, najlepszy. Obecnie większość organizacji publicznych postrzegana jest jako autonomiczne jednostki tylko z nazwy przypominające podmioty służące społeczeństwu, których działalność, jak i sam dostęp do nich został odgrodzony od świata zewnętrznego szczelnym kokonem, nie do przejścia dla zwykłego śmiertelnika.

 

Celem przyświecającym administracji publicznej, jak i samemu społeczeństwu powinno być dążenie do stworzenia optymalnego i przyjaznego człowiekowi środowiska zewnętrznego, potrzebnego do życia, realizacji aspiracji zawodowych oraz prywatnych, spełniania osobistych marzeń i pragnień. Kto lepiej określi od użytkownika, czego potrzebuje, niż on sam. Na świecie instytucje użytku publicznego coraz częściej sięgają po zjawisko crowdsourcingu w celu usprawnienia i unowocześnienia swej działalności oraz funkcjonowania całej aglomeracji miejskiej pod kątem mieszkających w niej ludzi.

 

Przykład na skuteczne przekazanie władzy przez administrację lokalną obywatelom danego miasta pochodzi z brazylijskiego Porto Alegre, gdzie dano mieszkańcom możliwość zdecydowania, na co zostaną przeznaczone pieniądze z miejskiej kasy. Pomysł budżetu obywatelskiego po 2000 roku przywędrował również do Europy i zaczął być szeroko stosowany przez wielu włodarzy największych miast starego kontynentu. Również w Polsce tego rodzaju sposób realizacji idei crowdsourcingowej administracji publicznej znalazł podatny grunt w wielu miastach naszego kraju. Mieszkańcy otrzymali bezpośrednią możliwość decydowania o własnym mieście, kreowania otaczającej ich rzeczywistości i podejmowania decyzji o tym, co jest im najbardziej potrzebne do prawidłowego funkcjonowania w aglomeracji miejskiej. Dziś budżety obywatelskie stosuje już kilkanaście największych miast w Polsce, m.in.: Warszawa, Poznań czy Łódź. Obywatele są coraz bardziej zainteresowani bezpośrednim uczestnictwem w życiu ich wspólnoty i chcą mieć coraz większy wpływ na gospodarowanie wydatkami z budżetu, które nierzadko przeznaczane są na nieistotne oraz nikomu niepotrzebne inwestycje. O krok dalej poszła administracja lokalna miasta Konin, której przedstawiciele chcą, by do 2018 roku wszystkie wydatki inwestycyjne zależały od decyzji mieszkańców.

 

To tylko jeden z nielicznych przykładów, jakimi administracja publiczna stara się zaktywizować społeczność do wspólnego działania na rzecz zbiorowego dobra. Jednak mimo wszystko nadal takich inicjatyw jest zbyt mało w naszym kraju, co może świadczyć tylko o braku zaufania szczególnie ze strony administracji publicznej do obywateli polskich, jako mieszkańców konkretnych miast i ludzi współodpowiedzialnych za kreowanie rzeczywistości, w której żyją.

 

Crowdsourcing pozwala organizacjom i instytucjom użytku publicznego przede wszystkim na:

 

  • znaczne zwiększenie liczby możliwych do wykorzystania rozwiązań,
  • zmniejszenie w dużym stopniu kosztów, dzięki wdrożeniu wielu osób w proces twórczy i nagrodzeniu tylko tych, których pomysł na rozwiązanie problemu okaże się najlepszy,
  • zbudowanie wokół organizacji społeczności zaangażowanej w jej działalność,
  • zbudowanie przez instytucję pozytywnego wizerunku na zewnątrz poprzez szczerość i transparentność swych działań,
Realizacja: Logito sp. z o.o.
SPRINET POLSKA Sp. z o.o.
35-111 Rzeszów
ul. Legionów 31
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Dotacje na innowacje – inwestujemy w Waszą przyszłość
Serwis sprinet.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (ang. cookies), czyli małych plików umieszczanych na komputerze użytkownika, podczas przeglądania stron www. Ciasteczka używane są do zapisywania informacji w celach reklamowych oraz funkcjonalnych. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.