Crowdsourcing - Sprinet.pl
Logowanie
Wyszukiwanie zaawansowane

Potrzebujesz pomocy ?

 

Problemy, które wydają się nas przerastać, można często rozwiązać w całkiem prosty sposób. Trzeba tylko zrobić pierwszy krok.

 

Zapraszamy do naszego działu Pomocy.

 

 

 

 

Rodzaje crowdsourcingu

Crowdsourcing to nurt, który istnieje już od dawna, jednak dzięki dostępowi do Internetu zaczął się rozwijać w niesamowitym tempie. Ludzie są coraz bardziej świadomi siły, jaka tkwi w wiedzy zgromadzonej wśród całego społeczeństwa i coraz częściej z tej wiedzy korzystają. Stąd też w crowdsourcingu powstały gałęzie, odpowiadające na konkretne elementy pozyskiwania wiedzy i nie tylko. Prezentuje je schemat zamieszczony poniżej.

Crowdsourcing zatem dzieli się na: cloud labor, crowd creativity, crowdfunding, open innovation, distributed knowledge, które można przetłumaczyć (choć może niedosłownie), jako: praca wirtualna, kreatywność społeczna, finansowanie społeczne, otwarte innowacje i dzielenie się wiedzą lub też crowdsourcing społeczny.

Praca wirtualna – to wykorzystanie miejsca gdzie można połączyć ze sobą dużą pulę zleceń wykonania wirtualnej pracy z dostępnymi na żądanie, bez względu na czas i miejsce pobytu, pracownikami. Oznacza to, że z wykorzystaniem crowdsourcingu można zlecić wykonanie jakiejś pracy grupie ludzi, którzy posiadają kwalifikacje i umiejętności, aby ją wykonać, jednak ze względu np. na miejsce zamieszkania, nie są wstanie pracować dla nas w siedzibie firmy. Jest to dla firm korzyść, gdyż mają dostęp do dużej liczby osób z odpowiednimi kompetencjami, umiejętnościami i wiedzą natomiast dla indywidualnych pracowników jest to szansa na znalezienie pracy zarówno stałej jak i dorywczej, wzięcie udziału w ważnym zadaniu czy pomoc w rozwinięciu ciekawego pomysłu. Często praca ta jest nieodpłatna i nagrodą jest np. możliwość testowania prototypu lub też jest odpłatna, jednak w porównaniu do zatrudniania fachowców na etat jej koszty w rezultacie są bardzo niskie.

Kreatywność społeczna – wykorzystanie kreatywności ludzkiej do projektowania, tworzenia i/lub rozwijania sztuki, kanałów komunikacji czy samych treści.  Zatem crowdsourcing wykorzystywany jest do zaangażowania społeczności internetowych do opracowywania oryginalnych produktów i koncepcji, projektów, reklam, filmów, ubrań, i wiele wiele innych. Zazwyczaj przybiera formę konkursów na najlepszy pomysł/projekt, w którym wygrany otrzymuje nagrodę albo pieniężną, albo po prostu w formie rozgłosu np., że jest twórcą danego filmu.

Finansowanie społeczne – kolejnym elementem crowdsourcingu jest crowdfunding, czyli pozyskiwanie pieniędzy na sfinansowanie swojego pomysłu. Dzięki niemu można pozyskać kapitał finansowy dla nowych projektów czy innowacyjnych pomysłów lub też w celach bardziej charytatywnych – np. aby komuś pomóc. Polega on na tym, że jednostka poprzez odpowiednie platformy internetowe zwraca się do społeczeństwa z prośbą o przekazanie jej niewielkich sum, aby zebrać określoną pulę pieniędzy potrzebną do sfinansowania wcześniej opisanego przedsięwzięcia. W crowdfundingu funkcjonują trzy modele finansowania:

    - Darowizna, filantropia czy też sponsoring

    - Udzielenia kredytu

    - Przekazania pieniędzy w zamian za np. otrzymanie produktu po jego wytworzeniu lub też przekazaniu udziałów w przedsięwzięciu.


Otwarte innowacje – czyli wykorzystanie źródła wiedzy spoza firmy do tworzenia i rozwijania nowych pomysłów lub też do ulepszania istniejących rozwiązań. Oznacza to wykorzystanie crowdsourcingu do otrzymywania z rynku informacji, co społeczeństwo chciałoby stworzyć lub też ulepszyć w naszych produktach/usługach. Na obecnym rynku gospodarczym coraz ważniejsza staje się przecież innowacyjność i dostosowanie produktów i usług do wymagań prosumentów.

Dzielenie się wiedzą – inaczej określany również, jako crowdsourcing społeczny, polega na współtworzeniu i dzieleniu się już posiadaną wiedzą z innymi. Dzięki dostępowi do Internetu nie jest już konieczne posiadanie ogromnej wiedzy na temat wszystkiego, wystarczy, że ktoś inny, który również posiada dostęp do Internetu ma potrzebną dla nas wiedzę. Dzielenie się wiedzą polega na zadawaniu odpowiednich pytań w odpowiednim miejscu i czekaniu aż ktoś, kto posiada wystarczająco dużo wiedzy nam na pytanie odpowie. Crowdsourcing społeczny pozwala również na tworzenie np. encyklopedii dzięki podzieleniu się zadaniami i wykorzystaniu wiedzy, jaka tkwi w społeczeństwie. Transparentnym przykładem jest wikipedia. W tym punkcie można również wspomnieć o elemencie crowdsourcingu, który nazywa się crowdvoting czyli głosowanie lub podejmowanie decyzji poprzez społeczeństwo. Najlepszym przykładem crowdvotingu była głośna sprawa ACTA gdzie większość społeczeństwa przeciwstawiła się decyzji rządu.

Realizacja: Logito sp. z o.o.
SPRINET POLSKA Sp. z o.o.
35-111 Rzeszów
ul. Legionów 31
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Dotacje na innowacje – inwestujemy w Waszą przyszłość
Serwis sprinet.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (ang. cookies), czyli małych plików umieszczanych na komputerze użytkownika, podczas przeglądania stron www. Ciasteczka używane są do zapisywania informacji w celach reklamowych oraz funkcjonalnych. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.